Ezt az állítást számos megközelítésben alátámasztották már neves tudósok. Biológiai, filozófiai és antropológiai magyarázatok is léteznek. Én most a pszichológiai magyarázatokat hozom egy kicsit közelebb.
Érzelmek és a játék kapcsolatában
– a funkcióörömöt (Büchler)
- a feszültség levezetést, vagy más néven katarzis elmélete (Freud)
- a kompenzációs mechanizmust (Adler)
Fejlődés és a játék összefüggésében
- a játék az életösztön megnyilvánulása (Buytendijk)
- „két világ” elmélet (Piaget)
Szocializáció és a játék fontosságában
- társas jelleg hangsúlya (Wallon) és a
- „legközelebbi fejlődési zóna” (Vigotszkij)
De térjünk el a tudományos megfogalmazástól, hiszen mindezeket magunk is tapasztaljuk, ha édesanyák, nagymamák vagyunk, vagy akkor, ha sok időt töltünk el gyermekek közelében.
A játék számos formája gazdagítja a gyermek agyát, testét és életét. Kukucskálás, kutyasímogatás vagy éppen bújócska - mindezek hozzájárulnak a gyermek szociális, érzelmi és kognitív készségeinek fejlődéséhez. A játék segít a gyermekeknek megérteni a világot, kifejezni magukat és megtanulni együttműködni másokkal.
Azonban napjainkban egyre kevesebb időt fordítanak a gyerekek játékra. A túlterhelt iskolai és családi időbeosztás, valamint a növekvő médiahasználat miatt sok gyermek nem kap elegendő lehetőséget a játékra. Ezért fontos, hogy a szülők és nagyszülők tudatosan támogassák és ösztönözzék a játékot minden életkorban.
A különböző játéktípusok, mint például a tárgyjátékok, szerepjátékok és szabadtéri játékok, mindegyike más-más előnyökkel jár a gyermek fejlődése szempontjából. A játék során a gyermekek nemcsak motoros készségeiket fejlesztik, hanem tanulnak együttműködni, empátiát érezni és megoldani a konfliktusokat.
Életkorspecifikus ötletek a játékos tanuláshoz
A gyerekek örömmel fedezik fel világukat, miközben olyan készségekre tesznek szert, amely a 21. században is szükséges lesz számukra. Ilyen például a csapatmunka, a kognitív érzékenység.
Születéstől 6 hónapos korig
A játékos tanulás a baba első mosolyával kezdődik. A saját mosollyal való reagálás egy olyan játékforma, amely egy kritikus szociális-érzelmi készségre is megtanítja a babát. Bármikor felkeltheted gyermeked figyelmét azzal, ha rá mosolyogsz!
Utánozd a baba zúgását és gügyögését, és oda-vissza "beszélgessenek" a baba hangjainak segítségével. Ez a fajta hangváltás képezi a társas nyelvi készségek alapját.
Mutass érdekes tárgyakat a babának, például egy élénk színű játékot. Ügyelj, hogy biztonságos tárgyakat tegyen a szájába. Ez is fontos eleme a felfedezésnek és tapasztalásnak.
Amint a hátizmai megerősödnek töltsön minél több időt hason fekve.
7-12 hónapos korig
Bizonyosodj meg arról, hogy a baba környezete biztonságos, veszélytelen terepet biztosíts a kúszáshoz és felfedezéshez.
Használj tükröt , mutad meg a gyerkőcnek a különböző arckifejezéseit.
Játssz kukucska játékot. Ez megerősíti a tárgy állandóságát, azt az elképzelést, hogy valami még akkor is létezik, ha nem látod.
Teremts minél több érzékszervi élményt gyermekednek. Amint az idő megengedi vidd ki a szabadva. Tedd a fűre, homokba, vízbe. Fújjatok szappanbuborékot. Tapasztaljátok meg a nyári záport, az esőcseppeket.
1-3 éves korig
Ez a korszak a játékos tanulás időszaka, amikor a gyerekek átveszik a vezető szerepet, és követik saját kíváncsiságukat.
Hagyd gyermekedet játszani kockákkal, üres tárolóedényekkel, fakanalakkal, formaválogatókkal és kirakókkal. Az egyszerű és olcsó tárgyak az egyik legjobb módja annak, hogy támogassák a gyermek kreativitását és megértsék a világ működését. Ne feledd, a szülők és a nagyszülők, testvérek, barátok jelenléte és figyelme az, ami gazdagítja a gyerekeket, nem pedig a divatos elektronikus kütyük.
Adj lehetőséget gyermekednek, hogy társaikkal játsszon. Szervezzetek ,,játék randikat,, az ismerősökkel, barátokkal.
Segíts gyermekednek felfedezni a testét különböző mozdulatokkal – például öltözködéssel, sétálássa, ugrálással, mászással, lógással, hintázással.
Játszatok ,,MINTHA,, játékokat. Például az otthoni szőnyeg a tenger, a rajta lévő tárgyak pedig a hajók. A gyerekek szeretnek kávét, teát főzni, amit nagy boldogsággal kínálnak.
Olvass, mesélj rendszeresen gyermekeddel, gyermekednek. Játsszátok el a történeteket ti is, bátorítsd gyermekedet arra, hogy mesélje el, hogy szerinte mi történt.
Énekeljetek, mondókázzatok ritmusokkal, hogy gyermeked tanulhasson. Ösztönözze a ritmusra való mozgást. Tanítsd meg gyermekednek a régi korok mondókáit, höcögtetőit, lovagoltatóit, sétáltatóit, altatóit. A legjobb hagyományőrzés, és ajándék, amit adhatsz gyermekednek ebben a korszakban.
4-6 éves korig
Adj lehetőséget gyermekednek az éneklésre, táncra, rajzolásra. A zenét és művészetet magában foglaló tevékenységek támogatják a kognitív, szociális-emocionális és multiszenzoros készségeket.
Mesélj történeteket gyermekének, és tegyél fel kérdéseket arról, hogy mire emlékszik.
Adj időt és teret gyermekének képzeletbeli jelenetek, szerepek és tevékenységek eljátszására . Biztosíts kellékeket a játékhoz. Ne feledd unatkozni kötelező! Az unatkozás a legjobb kreativitás ösztönző tevékenység
Játékok 4-6 éves gyermekek részére